Începutul

Începe cu și despre tine. Cine ești tu cu adevărat?

Când închizi laptopul și nimeni nu te mai privește, când nu mai ești online și ești doar tu cu timpul tău.

 

Un pic de overthinker, un pic de memes oversharer și un pic de to-do lists creator.

Iubeşti și detești să…

Iubesc să râd.

Detest să fiu trezită din somn fără voia mea.

Deviza ta pentru şi în viață?

Suntem de părere că fiecare se ghidează zi de zi în funcție de un motto.

 „Nu ești ceea ce spui, ci ceea ce faci.” 

Este, practic, un alt mod de a spune „trăiește în acord cu principiile tale”, de a acționa în concordanță cu ceea ce susții…

Sunt atâtea exemple, în special in online, când contradicțiile dintre afirmații și acțiuni sunt atât de evidente și nesănătoase… pentru oameni, pentru societate, sau planetă. De exemplu, când cineva afirmă că iubește animalele, dar consumă/face reclamă la produse testate pe animale, încurajând cruzimea față de animale. E un exemplu minor, dar în general ar fi fain să fim cu toții mai atenți la consecințele acțiunilor noastre.

 

Cuprinsul

Eşti… 

 Multi-hyphenate. Mi s-a părut nostim să împrumut expresia aceasta, deoarece suntem multifațetați și este absolut natural să ne onorăm cu autenticitate cunoștințele, skill-urile și pasiunile, iar pe măsură ce evoluăm – să avem curajul să le schimbăm, să le adaptăm și să îmbrățișăm noi oportunități.

Revenind la întrebare, mi-am asumat decizia de a fi consultant și strateg pentru branduri sustenabile și cu impact pozitiv asupra mediului înconjurător și a societății în momentul în care am creat propriul studio de branding (Storyful Brands).

Când spun că mi-am „asumat”, asta înseamnă:

  1. Nu renunți
  2. Nu te angajezi
  3. Ești independent/ă (aka te întreții, nu iei bani de la părinți etc.)
  4. Faci tot ce-ți stă în putință să nu încalci punctele 1, 2, sau 3.

          (Pentru mai multe rețete de succes, contactați-mă!)

Dacă nu ai fi fost ceea ce ești astăzi, ce altceva ai fi făcut?
Asta îți doreai să devii de când erai mică?

Cred că atunci când eram mică îmi plăcea să fiu în centrul atenției, gravitam către meserii tip actriță, politician, prezentatoare. Nu cred că este o coincidență că îmi doream asta, trăind în cultura și economia atenției.

Suntem influențați să ne dorim atenție, e ceea ce „recompensează” societatea… De ce și avem atât de mulți „influenceri”

Pentru că se promovează consumerismul, vanitatea, superficialitatea… în detrimentul sănătății, educației și al inovației.

Din fericire, mi-am dat seama la timp că ideile mele merită mai multă atenție decât mine și încerc să găsesc balanța potrivită între cine sunt în calitate de creator și mesager al ideilor.

În plus,  față de perioada liceului, acum înțeleg și faptul că nu există „meserii”, ci oameni care pot aduce valoare societății prin munca lor.  Este foarte important să te cunoști, să-ți dai seama unde și cum poți aduce valoare societății, pe bune și autentic. Iar dacă eu pot să ajut lumea prin comunicare de brand, asta voi face.  

Cum ți-ai identificat pasiunea/pasiunile?

În liceu, chiar eram curioasă ce mi s-ar potrivi pe termen lung, astfel încât am apelat la doamna psiholog a școlii și am făcut niște teste de personalitate care m-au ajutat mult.

Chiar recomand dacă există ocazia la liceul tău. Poți face testul inspirat din cele 16 tipologii Myers Briggs: www.16personalities.com

La finalizarea testului primești o mulțime de indicații legate de ce anume ți s-ar potrivi pe plan personal și  profesional.

Cum a fost școala pentru tine?

Ce ți-ai dorit să experimentezi în școală și nu ai avut ocazia?

Despre școală pot să spun că a fost un mediu de dezvoltare potrivit.

Probabil mai mult exercițiu în gândire liberă ar fi ajutat, pentru că am avut de recuperat în anii ce-au urmat…

Dar să nu fi avut ocazia să fac ceva, asta nu e mentalitatea mea.

Cred că aceasta este o lecție foarte valoroasă: să creezi tu ceea ce nu există. 

Cum ai reușit să ajungi unde ești astăzi?
 Împărtăşeşte-ne un „eşec care s-a dovedit a fi un succes”.

Asta este favorita mea. În primul rând, nu cred în dihotomia eșec /succes, însă cred în pattern-uri.

Pattern-urile sunt acele spirale care se formează în jurul deciziilor noastre, care prind contur și forță prin alegerile mici și mari pe care le facem, până la un punct în care deciziile se iau automat pentru că noi înșine devenim pattern-urile noastre.

Aceste pattern-uri pot fi foarte benefice, atunci când sistemul tău de valori și alegeri este sănătos, pentru că începi să depui din ce în ce mai puțin efort în ceea ce faci, iar succesul cumva „crește” de la sine, sau poate fi… exact opusul.

Un pattern care s-a consolidat în jurul meu a fost că eram mereu puțin în afara sistemului de gândire general…nu mă regăseam nicăieri, nici coolnessul, nici popularitatea nu se lipeau de mine, mi se părea că toată lumea vede lucrurile într-un anumit fel și eu nu puteam rezona. Nu a fost deloc comod acest lucru pentru că mă simțeam mereu singură și neînțeleasă, încercând să „imit” normalitatea.  În timpul facultății, acest lucru s-a transformat în a fi „unhireable” (neangajabilă).

Am încercat mini joburi, internshipuri, „să am și eu ceva în CV” cum mi se spunea, dar eu defapt eram într-o stare mizerabilă. Contează foarte mult să îți placă mediul de lucru, să fii apreciat și remunerat în mod corect, să simți că ai ce învăța.

Iar eu nu am simțit nicăieri aceste lucruri. Plus că ierarhiile verticale mă deprimă și, personal, nu-mi place cultura „corporate” –  orientat spre profit, există multă superficialitate și o ignoranță totală față de planetă, față de societate, față de individ în general, din punctul meu de vedere. Acesta a fost imboldul de care am avut nevoie să realizez că trebuie să o iau pe drumul meu.

Dacă vreodată nu te simți bine unde ești, cu ceea ce faci, cum anume faci, nu te simți vinovat/ă! Nu e nimic în neregulă cu tine.

Este doar momentul dulce-amar în care trebuie să iei o decizie conștientă: de a continua sau de a schimba.

“ If you feel like you don’t fit in this world, it’s because you’re here to help create a new one.”  

Am rezistat impulsului de a „sta în banca mea și de a face ce mi se spune” și am îmbrățișat provocarea de a crea eu însămi mediul de lucru la care visez.

Au trecut aproape 8 ani, din care primii 3 au fost cu încercări peste încercări, dar hei – fără acei ani nu aș fi astăzi aici.

Nimeni nu poate ocoli anii de început, eu mă bucur pentru că i-am „dat la o parte” din calea mea atunci când încă eram naivă.

Succesul, așa cum îl măsor acum, ține de trei lucruri esențiale:

  • pasiune (când efectiv tot ceea ce faci te încarcă cu multă energie pozitivă, oricât de dificil sau provocator este)
  • libertate (marți este sâmbăta mea)
  • autonomie (este foarte important pentru mine să nu fiu identificată doar cu o funcție sau cu un task, să am 100% libertate de decizie și responsabilitate aka leadership)

Iar pe tema aceasta, legat de cum să fii și să rămâi tu însuți, indiferent de job, recomand o lectură ușoară și super valoroasă: LINCHPIN a lui Seth Godin

Care crezi ca este superputerea ta?

Perseverența.

Pur și simplu nu renunț până nu obțin ceea ce îmi doresc.

Trebuie neapărat să obțin aceste lucruri/schimbări/progrese în felul meu. I am the author of my own shortcuts.

Care a fost cel mai dificil/definitoriu moment profesional din viața ta?

Evident, nu ai un salariu fix, așa că trebuie să te obișnuiești cu un anumit grad de risc… Dar eu prefer riscul acesta de un milion de ori, decât lipsa de libertate în ceea ce privește timpul meu. 

Partea faină e că tot ceea ce este dificil reprezintă în egală măsură o nouă provocare de a găsi soluții inovatoare la probleme despre care nici nu știai că există. Mai fain este că te obișnuiești să fii mereu super creativ, flexibil și adaptabil, te obișnuiești să înveți mereu lucruri noi (not because you have to, but because you love to), iar în timp devii efectiv bulletproof la provocări. Personal, simt că orice antreprenor ar putea excela într-un job în aria sa de interes, dar cineva care lucrează într-un job fix nu ar putea niciodată să înlocuiască un antreprenor. 

Unde te vezi în viitor?
Unde vei fi și cum vei fi peste 5 ani?

Nu am idee. În viitorul apropiat, îmi doresc să fac cercetare în zona de intersecție dintre politici educaționale și inteligența artificială la un research fellowship din Sydney, Australia (sper să mă primească la graniță, dar depinde de situația pandemică).

Pe termen lung, îmi doresc să rămân în zona de consultanță cu business-ul, iar propunerile pe această parte vin din New York, dar vom vedea, căci eu încă țin la a-mi păstra libertatea de a lucra de oriunde și în următorii ani.

Ce ți-ai spune ție, cea de la vârsta de 17 ani?

„Să nu-ți pese de părerea nimănui; limitările celorlalți nu sunt limitările tale.”

Cum anume te pregătești pentru viitor?

Care sunt micile lucruri de zi cu zi pe care le faci, pentru a deveni mai pregătită pentru schimbare?

‘ Be water, my friend.’ 

Îmi confrunt zilnic credințele despre lume, mă adaptez, evoluez, învăț. Îmbrățișez oportunități.

Cu riscul de a părea ceea ce sunt (geeky), citesc foarte mult, cât să mă imersez în diverse subiecte interesante și întotdeauna diverse… de la speculative futures, la ecofeminism, la surveillance capitalism sau prediction machines… de toate. Ador să citesc.

Cred că dacă nu aș citi câte două-trei cărți pe săptămână, viața și viitorul meu ar fi foarte goale, terne, plictisitoare, mediocre…  

Care este perspectiva ta asupra viitorului?

În general?

Cred că ne apropiem cu pași repezi către crize socio-economice, politice și culturale între sistemele de valori existente. 

Personal și individual: viitorul este suma acțiunilor + a persoanelor cu care ne înconjurăm astăzi. 

Ce fel de viitor previzionezi pentru România?
Ce faci tu pentru a ajuta la construirea acestui viitor?

Viitorul României depinde foarte mult de climatul politic. Momentan, nu sunt foarte optimistă. 

La capitolul educație, ar putea fi bine-venită o reformă în ceea ce privește educația formală, dar avem mult de lucru la mentalitate, și aici vorbesc de conservatorism… Din fericire, avem multe inițiative civice, ceea ce mă bucură enorm.

Ce pot să fac (și ce te îndemn și pe tine) este să le susții! Sunt atâtea ONG-uri minunate care se preocupă de probleme sociale, economice, ecologice ș.a.m.d.. Cred că cel mai fain lucru este să ne implicăm în acțiunile lor pentru a spori impactul pozitiv. 

Ce vrei neapărat să faci până la finalul poveștii tale?

Vreau să fiu persoana care ia o decizie ultra sofisticată și inovatoare, ale cărei consecințe să se traducă

în impact pozitiv la nivel global. 

Lucrezi de aproape 8 ani în domeniul creativ.

Ce înseamnă, în cuvinte simple, ceea ce faci tu zi de zi?

Când vorbim despre branding, în mod clasic se crede că vorbim despre identitatea unui business.

Dar este o informație incompletă. În primul rând, brandurile sunt entități intangibile, adică există doar în mintea oamenilor.

Ceea ce face această meserie cu adevărat interesantă, este că amenajăm spații mentale cu povești de brand.

Construim imaginea și reputația unui brand, nu prin artefacte vizuale, senzoriale, ci prin înțelegerea granulară și influențarea comportamentelor oamenilor vizavi de produsele, serviciile sau cauzele pentru care lucrăm.

Aici intervine latura de psihologie socială și behavioral design, pe de-o parte, și latura etică, de cealaltă parte.

Cei care lucrează cu branduri mari de tip fast food, băuturi răcoritoare, dulciuri, cosmetice, etc., practic conving oamenii să adopte comportamente nesănătoase, toxice, poluante, etc., în numele publicității. Și o fac conștient și fără remușcări.

Mai e și practica absolut cringe de premii în publicitate, unde oamenii sunt premiați pentru că once again, au găsit căi creative de a polua planeta, de a promova cancerul și altele similare.

Din fericire, trăim în vremuri în care ne adresăm unei nișe tot mai mari de consumer-citizen hybrids.

De ce citizen? Deoarece fiecare ban cheltuit pe piață se întoarce într-un fel sau altul în societate. Tu alegi dacă îi întorci într-o firmă care e preocupată doar de propriul profit, inundând planeta cu plastic în acest proces, sau dacă îi dai unui business ecologic și local, care sprijină viața culturală a orașului, spre exemplu.

Da, este nevoie de multă educație pe partea aceasta, dar încep și la noi să se miște lucrurile. Iar dacă vreți să începeți o carieră în acest domeniu de branding/publicitate, este momentul ideal să vă asumați o voce proaspătă, integră și cu răspundere civică în acest sens. Tare îmi doresc să aveți curajul să fiți vocile de care avem atât de mare nevoie! 

Cum arată programul tău de zi cu zi?

Nicio zi nu seamănă cu cealaltă, dar dacă ar fi să enumăr câteva lucruri din agendă, ar fi orele de consultanță pentru clienți noi, brainstorming pe diverse proiecte în derulare, research, scheme de strategie/lots of creative mapping, verificarea implementării unor task-uri de către echipă, menținerea relațiilor cu clienții (o mulțime de întâlniri), ore de mentorat pentru designeri la început de drum, și – evident – trimiterea de meme-uri. 

Care crezi că este impactul meseriei/vocației tale asupra lumii?

Ripple effect! Cu fiecare proiect nou pe care îl ajuți să crească și să aibă impact pozitiv asupra propriului ecosistem și asupra propriei nișe, astfel contribui la crearea impactului pozitiv general, atât de minunat și divers.

Momentan derulăm proiecte în zona de mental health, educație prenatală și parentală, reabilitare medicală, yin yoga, bijuterii sustenabile, artă, producție muzicală, arhitectură, aplicații EdTech… așadar chiar mă bucur, îmbrățișez și celebrez diversitatea impactului pozitiv. 

Ce ar trebui să știe și ce ar trebui să facă un tânăr

care își dorește să pornească pe un astfel de drum profesional?

Probabil ajută dacă urmează niște cursuri în domeniu, și nu mă refer doar la educație formală. 

În primă fază, ajută să participi la cât mai multe cursuri și webinarii, chiar și conferințe (online sau offline) din mai multe arii ale publicității/brandingului pentru a-ți da seama ce îți place. 

Sunt foarte multe subdomenii din care poți alege: design (unde vorbim de o mulțime de sub-specializări, de exemplu graphic design, ilustrație, interactive design, web design, etc.), copywriting sau content writing, social media marketing (unde, iarăși, te poți specializa pe anumite canale: Facebook, Instagram, TikTok, etc.), growth marketing, data analysis și lista poate continua.

Contează să cunoști puțin din fiecare pentru a putea alege direcția care realmente îți place și care ți se potrivește. (Supra)specializarea chiar contează în acest domeniu. 

Ne poți împărtăși câteva detalii din „spatele cortinei”?

Pentru cei care sunt inspirați de ceea ce faci, cei care aspiră să urmeze un drum similar sau să-și construiască o carieră în acest domeniu.

Este foarte important să fii mereu în pas cu ultimele noutăți, cu ultimele inovații.

Acest domeniu evoluează foarte rapid și va fi nevoie să dedici o mare parte din timp dezvoltării personale și profesionale.

Sunt zile în care lucrez 2 ore pe proiectele clienților și aproximativ 8 ore în care mă educ/pregătesc noi metodologii și tehnici pentru următoarele proiecte. Ce știai/funcționa ieri, azi poate că nu se mai aplică, în special în cazul algoritmilor schimbători din social media. La fel și în cazul trendurilor și micro-trendurilor, sau a poziționării culturale (de exemplu, statutul politic al unui brand vizavi de rasism, LGBTQ, etc.), sau chiar modificărilor legislative (cum a fost cu GDPR).  

Exemple de urmărit pe zona de poziționare culturală: brandurile de beauty (M·A·C, L’Oréal, Estée Lauder) și-au afișat steagul LGBTQI+ pe Instagram câteva zile în iunie, doar în țările în care acest lucru este profitabil a.k.a. performative allyship); iar alte branduri au ales explicit să se alieze cu Israel în conflictul cu Palestina; cultura toxică din corporații este mereu aruncată sub preșul de P.R. (de urmărit @esteelaudry sau @dietprada pe Instagram).

Care ți se pare cea mai importantă aptitudine pentru un OM care practică meseria ta?

Claritate în gândire și empatie. Să nu te plictisești niciodată să Google things. 

Care consideri că este acel „al șaselea simț” de care este nevoie în profesia ta

și cum anume ți-l poți dezvolta: în facultate, pe cont propriu, sau lucrând efectiv în domeniu?

Inteligența emoțională. 

Trebuie sa înțelegi oamenii. Cine sunt, ce își doresc, ce nevoi au, la ce aspiră, ce susțin, ce iubesc, ce urăsc…

Încheierea

Te invităm la un exercițiu de imaginație:
Ce transmiți TU-ului din viitor?

Be fearless, be brave. 

Fii neînfricat/ă, fii curajos/curajoasă!

Ce lași viitorului? Cum își va aminti lumea de tine?

Lumea cu care interacționez mă simte ca pe o energie pozitivă, o persoană care inspiră, witty, very quirky și funny. 

Dacă las un zâmbet pe chipul cuiva, o vorbă de încurajare, un sfat prețios care ajută persoana respectivă, consider că deja am lăsat ceva valoros în urma mea.

Ce sugestie le-ai da tinerilor „descurajați” pentru a se mobiliza să își urmeze visul?

Întreabă-te sincer ce te descurajează.

Curajul se află întotdeauna în spatele fricilor noastre. Caută soluții să creezi din pasiune, nu din frică. 

Nu te-am întrebat, dar poate ai vrea să…?

…vă mulțumesc pentru această ocazie, să vă felicit pentru inițiativă și să vă ofer virtual hugs în semn de susținere!  

 Dă leapșa către cine consideri că ar trebui să fie în lumina monitoarelor.

Spune-ne pe scurt de ce îl/o vrei pe el/ea la #Storyada, în fața tinerilor care se pregătesc

„să ia lumea-n piept” și să trezească magia din ei!

Admir și mă inspiră persoanele care au creat ceva valoros din proprie inițiativă, care s-au lăsat ghidați de pasiune, care au îmbrățişat libertatea și responsabilitatea de a fi ei înșiși.

Sunt foarte multe persoane pe care le admir, este nedrept să aleg doar câteva. 

Susțin și admir femeile puternice în politică (Alexandria Ocasio-Cortez, Jacinda Ardern, Laura Codruța Kövesi, etc.), de aceea o nominalizez pe Clotilde Armand.  Pentru că ne arată că și în România putem avea un lider competent și cred că ar putea inspira multe fete să intre în politică, să aibă curaj să se facă auzite, să aibă înțelepciunea de a schimba țara noastră în mai bine;

  • Bogdan Tănasă de la Casa Share. Omul care transformă bunătatea în acțiune, si umanitatea în colț de rai pentru cei ce au cea mai mare nevoie;
  • Ana Maria Răducanu de la Zero Waste Store pentru inspiratia, educatia si ambitia cu care contribuie și schimbă impactul pe care il putem avea în comunitatile noastre locale.